W tym artykule dowiesz się jak megatrendy związane ze zrównoważonym rozwojem, indywidualnością, komunikacją i customer experience określiły, jakich to opakowań wymaga dzisiejszy klient Ludzie używają opakowań na co dzień, dlatego też to właśnie opakowanie musi spełniać różne funkcje, aby dostarczać odpowiedzi na oczekiwania i wymagania klientów.
Pandemia koronawirusa miała duży wpływ na formowanie preferencji konsumenckich odnośnie do opakowań. Przyśpieszona transformacja cyfrowa wielu biznesów spowodowana przez Covid-19 skłoniła konsumentów do coraz częstszego i liczniejszego kupowania towarów przez internet. Według prognoz trend ten będzie rósł do 2028 r. i doprowadzi do wzrostu popytu na rozwiązania opakowaniowe, zwłaszcza formaty z tektury falistej.
W obliczu rozwoju handlu internetowego głównym atutem i odpowiedzią na wymagania nie tylko dzisiejszego klienta, ale i klienta jutra, są opakowania, w których przede wszystkim można bezpiecznie wysyłać towary za pośrednictwem złożonych kanałów dystrybucji.
Konsument XXI wieku jest mniej lojalny wobec marki. Symuluje to zainteresowanie niestandardowymi
lub spersonalizowanymi opakowaniami i rozwiązaniami opakowaniowymi, które mogą wywierać na nich wpływ i przywiązywać do Twojej marki.
Wśród środków do osiągnięcia tego celu znajduje się wiele trendów panujących wśród konsumentów.
Spośród nich możemy wyróżnić:
Druk to branding. Istnieje mnóstwo opcji drukowania i dostosowywania, można drukować na całym pudełku albo subtelnie zaznaczyć swój komunikat. Druk umożliwia zaprezentowanie swojej marki na całkiem nowe sposoby, tworząc satysfakcjonujące wrażenia dla swoich klientów.
Dodatkowo zgodne z pragnieniem zintegrowanego marketingu takie opakowania stanowią furtkę do łączenia się z mediami społecznościowymi.
Jak druk to i design. Surowe wzornictwo vs głośne i krzykliwe. Niedoskonałość i minimalizm w surowym wzornictwie to cechy idealnego opakowania. Obecnie niedoskonałość wywołuje uczucie czystości, naturalności i emocji. Może wzbudzić zaufanie, a nawet dodać poczucie
ekskluzywności i luksusu marce. Minimalizm wiąże się z prostotą i bezproblemowością. Możliwie małe, wygodne i praktyczne (łatwe otwieranie i ponowne zamykanie), to ponadczasowa klasyka, która zawsze będzie w modzie. W przeciwieństwie do surowości staje trend, w którym
kontrolowany przepych zachęca do myślenia na dużą skalę. Trend w kierunku maksymalizmu staje się widoczny dzięki efekciarskim projektom i kolorowej mieszance stylów. Maksymalizm daje większe możliwości, a za tym idzie swobodna i przenikliwość. Pożądana jest jasna, wyrazista
kolorystyka, błyszczące elementy, mieniące się, uszlachetnione wykończenia. Dizajn ma być wyraźny i przyciągający wzrok. Im więcej, tym lepiej, to motto grupy docelowej pragnącej eleganckiego, lśniącego i bogatego komunikatu, który wykrzykuje osobowość.
W tym trendzie ważne jest, aby konsument mógł zobaczyć produkt, wnętrze. Ta potrzeba jest realizowana za pomocą okienek i wycięć. Spójność to bardzo ceniona cecha na obecnym rynku, dlatego nie można zapomnieć o zintegrowaniu kolorystyki i cech produktu z projektem
opakowania. Ponadto transparentność dotyczy zapewnieniu dostępu do referencji, możliwość zweryfikowania (znaczki, certyfikaty, źródło pochodzenia, historia itp.) jakości i pochodzenia komponentów składających się na finalny produkt (opakowanie). Wynik badania Arco
Berkenbosch wskazuje, że 57% ankietowanych przyznało, że jako klienci sklepów internetowych chcieliby wiedzieć więcej na temat podejmowanych przez nich proekologicznych działań jeśli chodzi o opakowania. Przyszłość to z pewnością zrównoważone opakowania w kontekście wyzwań ekologicznych. Wybór opakowania do produktu powinien między innymi opierać się właśnie o ten element. Pisaliśmy o tym w „jak wybrać opakowanie dla Twojego produktu”.
Świadomość konsumentów rośnie, w związku z czym rośnie również wymaganie wzięcia odpowiedzialności za cały cykl życia lekkomyślnie zaprojektowanego produktu. Dlatego opakowanie spełniające oczekiwanie nie tylko obecnego klienta, ale i klienta przyszłości to pudełka łatwe w demontażu oraz intuicyjne w segregacji po jego całkowitym opróżnieniu z zawartości. Na ogół takie opakowania są wykonane z jednorodnego materiału, a jeśli nie, to łączone materiały powinny w prosty sposób dać się rozdzielić. Najlepiej, jeśli pudełko w całości nadaje się do recyklingu, bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów/czasu ich do tego przygotowania/doczyszczenia. Warto podkreślić, że wysoce pożądane są opakowania wykonane z materiału, który również w znacznej części pochodzi z recyklingu. Tutaj niezaprzeczalnie króluje tektura, jej ekologiczne pochodzenie i możliwości projektowe, które daje ten materiał, sprawiają, że trudno będzie ją zdetronizować.
Klienci jutra skupią się na świadomych decyzjach zakupowych. Ponadto dokonują względem nich ostrożnych poświęceń. Coraz częściej zostaje poddane analizie, co tak naprawdę jest niezbędne. Takie podejście jest odpowiedzią na kulturę dobrobytu i nadpodaży w społeczeństwie zachodnim. Zrównoważony rozwój jest sercem nowej kultury, w której mniej znaczy więcej. Ma to ogromny wpływ na opakowania, które w niedalekiej przyszłości będą miały zredukowane, dyskretne, czyste kolory i kształty. Typografia jest jednocześnie prosta i mocna, a projekty nieskomplikowane. Co kraj to obyczaj! Jaka moda na opakowania panuje w krajach Unii Europejskiej? Wskazując na upodobania klientów względem opakowań, nie sposób nie wspomnieć o różnicach kulturowych w UE.
Francuscy badacze rynku L’ObSoCo (L’Observatoire Société et Consommation) zbadali, że w Niemczech decydującymi kryteriami dla materiałów opakowaniowych są możliwość recyklingu, waga i objętość. Około 33 procent niemieckich klientów internetowych oczekuje kartonów zajmujących niewiele miejsca i o minimalnej masie własnej. Konsumenci francuscy wyraźnie kładą nacisk na rutynowe użytkowanie i praktyczną wygodę. Prawie jedna trzecia zwraca uwagę na drukowane szczegóły produktu przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Aspekt środowiskowy odgrywa mniejszą rolę w kraju savoir vivre. Hiszpanie i Włosi cenią przede wszystkim innowacyjne opakowania. Prawie jedna trzecia z nich
dostrzega wartość dodaną w nowoczesnych technologiach, takich jak inteligentne opakowania i oryginalne możliwości zastosowania.
Producenci opakowań muszą dostosować się do różnych wymagań konsumentów. Wspólnym mianownikiem spełnienia ich oczekiwań jest odzwierciedlenie postaw konsumenckich poprzez opakowania. Aby umiejętnie rozpoznawać postawy konsumenckie, trzeba nieprzerwanie śledzić trendy i szukać odpowiedzi na pytanie: Jakich opakowań wymaga dzisiejszy klient?